Mikor lesz végre szobatiszta a gyermekem?
Ez a kérdés minden évben elhangzik itt nálunk a Lámcukában, kérik a szülők tőlünk a segítséget, illetve néha csak a kezdőlökést.
Kisgyermekünk szobatisztává válása minden esetben egyedi fejlődési folyamat.
A szobatisztasághoz a testi és pszichés érettség elengedhetetlen. Legelső válaszunk a szülők kérdésére az, hogy a biológia érettség a legfontosabb a szobatisztává váláshoz. Jobban mondva a helyes időzítés. Sajnos a társadalom óriási nyomást tesz a szülőkre, és sokszor a biológia érés előtt kezdik már erőltetni, hisz úgy értelmezik, hogy gyermek erre már kész. Ha túl korán kezdjük bevezetni, amikor még képtelen erre a folyamatra, azzal az önbizalmát sajnos gyengítjük. Ha túl sokáig húzzuk, esetleg hagyjuk, hogy ő irányítson ebben, akkor visszafejlesztjük. Nem könnyű a mikor-ra a válasz!
A gyerekek már bölcsődében elérik azt az életkort, amikor már képesek megérezni az ingert, jelezni, megtartani, majd elmenni a WC-ig. Ez egy komplex érési folyamat, mely idejének a helyes felismerésében mi kisgyermeknevelők mindig tudunk segítséget nyújtani a családoknak. A mai komfortos világunk csapdája lehet, hogy a már szobatisztaságra érett gyermek elhúzza a folyamatot a kényelmében. A szülők tudják csak a szobatisztává válást elindítani tudatosan és következetesen. Csak ők tudják észre venni, hogy gyermek már érett és rávezetni őket a szobatisztaságra. Mi nevelők is figyeljük természetesen a kicsiket ezen a fejlődési területen is, ha látjuk a jeleket, (pl. utána jelez, közben jelez, szól, ha jön az inger) akkor jelezzük rögtön a szülők felé. Ilyenkor elkezdhetik otthon a családok a bevezetéseket, melyek segítenek az érési folyamatban.
A gyermekek nem egyformák, ezért semmiképpen ne hasonlítgassunk ennél a fejlődési folyamatnál sem!
Mikor érett meg gyerekünk a szobatisztaságra?
– Ha azt tapasztaljuk, hogy gyerekünkön órákon keresztül száraz marad a pelenka, akkor az már nagyon biztató jel arra nézve, hogy lassan megérett.
– Ha alvás után is száraz pelenkát találunk rajta, akkor azt pedig különösen pozitív.
– Biztató jel az is, ha azt tapasztaljuk, hogy a gyerek szól, ha például pisilnie kell. Ez kezdetben úgy történik, hogy utólag mondja, majd kis idő elteltével előre is képes lesz jelezni nekünk.
– Ha a gyerek szívesen kísér bennünket a WC-re és szereti figyelni és kommentálni, hogy mi történik. Ez arra utal, hogy kezd tudatában lenni annak, hogy mi is történik ilyenkor, valamint, hogy eleve érdeklik őt a test folyamatai.
– Az érdeklődését tudnia kell kifejezni verbálisan vagy mutatással, elmutogatással, vagy, hogy odamegy a WC-hez és utánozni próbál minket.
– A kognitív képességek mellett fiziológiailag is meg kell érnie a gyereknek, ide tartozik az, hogy ülni és járni tud, a teljes szobatisztaság elérésénél pedig az is, hogy egyedül levetkőzik és felöltözik.
– Ha tehát a gyerek még nem ért és nem követ egyszerűbb utasításokat más témában, akkor felesleges a szobatisztaságot erőltetni.
– Az egyik legfélreérthetetlenebb jel ara, hogy a gyerek nem szeretne többet pelenkát viselni az az, hogy egyszerűen leveszi magáról.
Mivel segíthetjük a szobatisztává válást?
– Bevezetéshez vehetünk egy bilit a gyermekkel együtt, engedhetjük, hadd válasszon ő. A bilit együtt helyezzük el a fürdőszobában. Először megmutathatjuk a bilizés folyamatát egy kis kedvenc plüssel, babával, ami a gyermekhez közel áll. El is bábozhatjuk a kedvenceivel magát a bilizést, tetszeni fog a kicsinek, hisz a mesék világán keresztül tudják feldolgozni és megérteni jobban a folyamatot. Mesélhetünk a mindenről, a szobatisztaságról, a test működéséről, korának megfelelő részletességgel. Ehhez kaphatóak könyvek, de akár mi is kitalálhatunk egy történetet. A kreatív fejből meséknek óriási értéke van a gyermekednél!
– Következő lépés, hogy rendszeresen kezdjük el használni a bilit. Erre legalkalmasabb a reggeli és az esti, fürdés előtti idő. (Természetesen, akinek a szűkítő szimpatikusabb, az is tökéletes, csak mindig egyfajtával kezdjük!
– Nyaraláskor engedjük pelenka nélkül lenni (kis bugyiban akár) a kertben vagy a vízparton. Nem baj, ha bepisil, mert így könnyedén összeköti a folyamatokat, és lehet, hogy legközelebb megpróbálja irányítani, visszatartani valameddig.
Ezekkel az apró lépésekkel lehet megkezdeni azt, amire szüksége lesz a teljes szobatisztává váláshoz! Dicsérni, bíztatni és játékosan segíteni, ha bátortalan, mindig fontos szülői szerep.
Nagyon fontos, hogy ne előbb kezdjük el, mint ahogy éretté válna rá, mert a felnőtt türelmetlensége, sürgetése nem fogja meghozni az áhított eredményt, hanem sajnos erős ellenállást hoz létre a gyermekben! Ezek elvehetik a kedvét a próbálkozásoktól és szorongást is okozhatnak.
Fontos az is, hogy ne a gyerek irányítson ebben a kérdésben, hanem mi felnőttek legyünk tisztában, hogy mikor lesz érett rá, akkor indítsuk el a folyamatot következetesen. Ha indul, onnan nincs visszaút.
Szánjunk rá időt nap mint nap, tegyük rutinná a próbálkozásokat!
Van, akinek hónapokra van szüksége, van, akinek csak pár napra, szerető türelemmel fogadjuk ezt el.
Olyannyira különbözőek a gyermekek, hogy a több mint 20 éves pályafutásom során csak idén találkoztam egy nagyon egyedi szobatisztává válással.
Somi szépen fejlődő kisfiú. Szerteágazó tudással, kíváncsisággal rendelkezik. Szeret segíteni a felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt, megfigyel minden tevékenységet maga körül.
Mégis a bili-WC próbálkozásokat határozottan visszautasította. A szülei fél évig próbálkoztak különböző ötletekkel, de egyre erősebb lett az ellenállás Somiban. Bíztattuk őket, hogy várják ki türelemmel a megfelelő időpontot. Közeledett a 3. születésnapja, ami Somi gondolataiban egy nagy csoda lehetett, sokat beszélgettek otthon a közeledő óvoda kezdésről. Somi addig gyűjtögette, érlelte magában az információkat, míg….
Egy reggel Somi alsónadrágban jött bölcsibe, otthon ugyanis eldöntötte, hogy ő már képes, készen áll erre. Somi valószínűleg már egy ideje próbálgatta a záróizmai működtetését, és amint tökéletesnek érezte ezt jelezte is. Somi kihagyta a próbálkozási, tanulási, megtapasztalási időt. A tökéletes produkcióra várt! 🙂
Ebből is látható, hogy minden fejlődési területen, ha figyelünk, meglátjuk mit igényel a kisgyermekünk. Amikor már elkezdődik a bevezetés, és próbálkoztok otthon, mi mindig kérjük tőletek, hogy velünk egyeztetve, közösen tegyétek ezt, ez is erősíti a biztonságérzetét a gyermeknek.
A pelenka nappali elhagyása még nem a teljes szobatisztaság. Az óvodaérettséghez bőven elég, hogy óvodaidőben és a délutáni alváskor pelenka nélkül vannak. Éjszakai pelenka kellhet még akár 6 éves korig is, ez teljesen rendben van, sőt, sok esetben a kakiláshoz kérnek pelust a gyermekek, ezt a kérést nyugodtan szolgáljuk ki! Ha teljes az érettség, akkor már magától elhagyja a pelust.
Bonyolult érési folyamatok ezek a kisgyermekek testében és lelkében, ezért fontos, hogy ne billentsük ki őket ebből a saját elvárásainkkal, hanem segítsük és támogassuk őket mindenben!
A nyugati országokra különösen jellemző, hogy egyre későbbre tolódik a bilire szoktatás ideje. Ma ott tartunk, hogy a gyerekek átlagosan 21-36 hónapos koruk környékén érik el a szobatisztaságot. Ennek egyik oka lehet az eldobható, kényelmes, pelenka használata. Egy másik ok pedig valószínűleg a gyerek-vezette technikák alkalmazása, amelynél a szülő egyáltalán nem kezdeményezi a szobatisztaságra tanítást.
(Itt jegyzem meg, hogy az EC (elimination communication – pelenka nélküli nevelés) babák kivételt képeznek, ez egy speciális nevelés.)
A szobatisztaságra tanítás természetes dolog kell, hogy legyen, ami során a gyermeket és testi igényeit tiszteletben tartva segítjük őt a tanulás útján. A tisztelet számomra nagyon fontos része a dolognak.
Jutalmazással (ajándékok, túlzott dícséret) való tanítást is kerülném, mivel ezzel azt üzenjük, hogy valamilyen külső elvárásnak kell megfelelniük.
Tehát a legfontosabb a helyes időzítés! – mint mindig az életben –
Kisgyermekünk fejlődése egy csoda, kövessük minden pillanatát örömteli érzéssel!
Segítségetekre lehetnek az alábbi könyvek:
Alona Frankel: Bilikönyv
Liana Schneider: Bori szobatiszta lesz
Elizabeth Verdick: Pá-pá pelus!
Sipos Csilla
Lámacuka kisgyermeknevelő